Jeg får stadig vekk spørsmålet om hva jeg driver med, og da svarer jeg såklart svømming. Oppfølgerspørsmålet er da: “Bare det? Eller studerer du?”

Jeg skjønner at det er vanskelig for folk som aldri har drevet med idrett på et høyt nivå og skjønne omfanget av trening vi legger ned hver dag. Hver uke. Hver måned. Hele året. Det er bare vi som vet hva som henger på baksiden av medaljen. Hvor mye vi trener, hvor hardt vi trener, og hvor mange timer vi legger ned hver eneste dag i bassenget og på styrkerommet.

IMG_3414I Bærumsvømmerne er vi så utrolig heldige at vi har fått tiltrettelagt treningstider og diverse, for at vi kan drive med en elitesatsning i svømming. Dette krever mye tid fra blant annet treneren vår, og det krever at vi er 100% dedikert til det vi gjør. Vi trener fra 05.30 – ca 10.30 hver dag + en svømmeøkt til på ettermiddagen. Da er vi oppe i mellom 5 og 6 timer trening hver dag (unntatt søndager da har vi fri). Så på en uke så trener vi mellom 25-30 timer, ofte over 30.

Og for at man skal fungere på trening, må alt utenom være tilpasset. Kosthold, nok søvn og restitusjon. Så når jeg ikke er på trening planlegger jeg gjerne hva jeg burde spise og bruker tid på å lage meg ordentlig mat. Og jeg prøver å legge meg nedpå en times tid hvis jeg rekker det mellom øktene.

img_3579

Det vil si at mellom 04.50 og ca kl 17.00, bruker jeg all tid og energi på trening/kosthold/restitusjon. Det vil jeg si er en ganske lang arbeidsdag. Jeg mener ikke å syte og få sympati, men jeg vil bare at folk skal skjønne hvor ekstremt mye tid og energi som kreves for å nå toppen i svømming (og andre idretter). Jeg elsker hverdagen min og det jeg holder på med, og jeg skjønner at det er uforståelig for mange og feks legge seg før kl 21 hver dag. Jeg føler det har vært litt tabu og kun satse på idrett, med mindre man er på verdensmesternivå. Men vi trener ikke noe mindre enn en verdensmester gjør. Vi i Bærum trener på et topp internasjonalt nivå, og det er jeg veldig stolt av å kunne si.

skjermbilde-2016-07-17-kl-11-42-32

Jeg jobber på Gmax ved siden av, en dag i uken + annenhver lørdag. Dette kolliderer ikke med treningen og det er bra å ha et annet miljø enn svømmingen. Det er flere jeg kjenner som trener på et like høyt nivå, som studerer ved siden av, men det ønsker ikke jeg å gjøre. Hvertfall ikke enda. Når jeg studerer, vil jeg være ordentlig student, og gjøre det 100%, akkurat som jeg gjør med svømmingen nå. Vi får se om jeg begynner så smått å studere hvis jeg svømmer i 4 år til, noe jeg har store planer om.

img_1923
Denne illusterer veldig godt det jeg prøver å si!

Så tilbake til innledningen, JA jeg svømmer “bare” og jobber litt ved siden av. Fordi det er en fulltidsjobb og ikke bare en hobby lenger. Har fått høre flere ganger i det siste at folk synes det er kult at jeg har valgt å satse, og det er alltid hyggelig å høre! Dette toppidrettslivet er kanskje ikke spesielt lukrativt, og jeg må være egoistisk. Spise – trene – sove – repeat. Det er en del jeg går glipp av, men det er verdt det fordi jeg får leve drømmen min. Jeg digger det og er stolt av det jeg gjør! Kan ikke følge strømmen, det har jeg ikke tid til 😉

Og det viktigste er såklart at jeg vet hva som kreves og hvor mye trening som må til!

//Emilie//

 

Leave a Reply

