Nå begynner det faktisk å bli en stund siden jeg gikk på videregående og jeg har tenkt litt på hvordan tiden min var på Nadderud VGS. Ville jeg valgt NTG hvis jeg skulle valgt igjen?

Bærum og NTG trener sammen nesten hver dag, og jeg kjenner mange som har gått/går på NTG. Derfor tenkte jeg å skrive litt om hva jeg mener er positive og negative sider ved NTG og ved å gå på vanlig videregående. Tenker det kan være nyttig for de som enda ikke har startet på videregående og er usikre på hva de vil!

Jeg gikk som sagt på Nadderud VGS, skolen som har hatt det høyeste snittet for å komme inn, og hatt de høyeste eksamenskarakterene de siste årene i Bærum. Og det merket man godt også. Jeg har alltid ønsket å gjøre det bra på skolen, det synes jeg er viktig. Jeg tror jeg vokste mye på at jeg var i et miljø der alle jobbet hardt for karakterene. NTG har et lite rykte på seg at det er litt slækt til tider, både elever og lærere. Såklart er det mange som jobber mye med skole på NTG og, men i mindre grad.

 

Min numero uno Ida ❤

img_3325
Karoline ❤

 

En av hovedgrunnene til at jeg valgte å gå på “vanlig” videregående var faktisk på grunn av det sosiale. Jeg har alltid vært opptatt av å ha venner utenfor svømmemiljøet i tillegg, sånn at man ikke tenker på svømming hele døgnet. Jeg mener det er viktig å ha flere miljøer, slik at det ikke blir for ensformig og man får en liten pause fra svømmingen. Vennene man får gjennom idretten blir man nesten automatisk veldig nære med, siden man trener sammen 4-6 timer hver dag og ser mange sider av hverandre på den måten. Jeg tror kanskje jeg kunne blitt litt fortere lei av svømmingen dersom jeg hadde gått på NTG, rett og slett fordi man ikke får en pause fra det i løpet av dagen. Men det er bare min mening, og det er flere som såklart har et bra sosialt miljø på NTG.

 

img_0761
Gode venner gjennom svømmingen 🙂 
IMG_2930.JPG
95-kullet som regjerte svømmenorge 😉

En annen grunn til at jeg ikke valgte å gå på NTG var pga fagene. NTG har et litt mindre utvalg av fag enn det vanlig videregående skoler har, og hadde derfor ikke de fagene jeg ønsket å ta. Jeg fordypet meg i biologi og S-matte. Begge fag de ikke har på NTG.

Jeg var veldig heldig med både lærere og ledelsen på Nadderud Vgs. Det er ikke alle skoler som tillater såpass mange fraværsdager, eller ønsker å tilpasse for elever som feks driver med idrett på et høyt nivå. Jeg valgte å ta de 2 siste årene over 3 år, slik at det ikke skulle bli for mye skole. Det er jeg veldig glad for at jeg gjorde! Første året på videregående var jeg på seniorlandslaget, og hadde derfor over 60 fraværsdager bare det første året. Det er faktisk 3 månender borte fra skolen. Det kjentes, og jeg ble helt utslitt til slutt. Jeg visste jeg ville svømme etter jeg var ferdig på vgs uansett, så da kunne jeg like så greit ta to fag det 4. året.

skjermbilde-2016-10-23-kl-16-57-18
Foto: Øyvind Thorsen

Når det kommer til direkte tilpasning, så har såklart NTG en fordel. De starter sent på skolen, og treningstidene er tilpasset skoletider. Det er det ikke på vanlig videregående skoler. Flere dager i uken var jeg borte over 15 timer hjemmefra, og det var beinhardt til tider. Morgentrening, rett på skolen, være på skolen i mange timer, dra rett på trening igjen, også komme hjem i 8-tiden på kvelden.

Men det er et stort men her!! Jeg er veldig heldig som bor i Bærum og har svømt for Bærumsvømmerne i alle år. Det hadde vært noe helt annet dersom jeg bodde et mindre sted, og jeg ikke hadde hatt en stor svømmeklubb i nærheten! Trener man mange sammen, pusher man hverandre til et bedre nivå, og det er derfor en stor fordel å gå i en litt større klubb. Så hadde jeg bodd i gokk, hadde jeg såklart begynt på NTG. Det er et supert tilbud for de som kommer fra mindre miljøer, men for meg så var det andre ting som veide tyngre, siden jeg allerede bor her.

Skjermbilde 2016-07-17 kl. 11.42.32
Hverdagen hadde ikke vært det samme uten disse!

Så kort oppsummert ville jeg ikke valgt NTG dersom jeg skulle valgt igjen. Det er mye fordi jeg hadde forutsetningene for at jeg ikke trengte det. Men den sosiale biten veide mye i valget av videregående. Jeg var som sagt utrolig heldig med forståelsesfulle lærere på Nadderud, og det er og mye av grunnen til at det fungerte å gå på en vanlig videregående. Det skal og sies at jeg aldri skulket skolen og hadde god dialog med lærere, og da får man mer goodwill tilbake. Hadde jeg ikke kunnet ta videregående over 4 år på Nadderud, hadde det vært en annen sak.

//Emilie//

Leave a Reply

