Først og fremst, VI NÅDDE INNSAMLINGSMÅLET VÅRT!! Tusen hjertelig takk til alle som har bidratt, disse pengene trenger vi faktisk sårt for å kunne dra på leir.

Over til overskriften. Hver eneste dag før morgentrening spiser jeg havregryn med melk, rosiner og mandler. Dette er fordi 1. Jeg synes det er godt. 2. Havregryn er noe av det beste du kan mate kroppen med.  3. Jeg synes det holder lengre på trening enn feks brødskiver.

picmonkey_collage-1977432-10-1470920618151
Bilde fra spisogyt.no, denne bloggen burde alle matglade sjekke ut!

Havregryn regnes som den matvaren som gir mest metthetsfølelse, det inneholder langsomme karbohydrater som gjør at du er mett lenge, i tillegg til at det er lite sukker som gjør at blodsukkernivået ditt ikke blir påvirket. Havregyn inneholder også jern, sink, magnesium og en rekke vitaminer, så dette er virkelig kroppens gull! 

Mange synes at havregryn/grøt høres veldig kjedelig ut, men desto mer jeg har utforsket det, så finnes det utallige supergode varianter! Og det er egentlig bare fantasien som setter grenser. Nå tenkte jeg å skrive ned hva jeg oftest lager av havregryn, sånn at du kan få litt tips:

En vanlig havregrøt-base består av:

1,5 – 2 dl havregryn + ca 3 dl melk + litt vann hvis ønsket + en klype salt. Alt dette kokes opp i en kaserolle. Juster som du vil, det kommer an på hvor tykk du vil ha den.

Nå for tiden er min favorittopping: En banan kuttet opp + hakkede mandler + kokos. NAM!

img_3424

Annet man kan bruke: Blåbær- eller jordbærsyltetøy, masse typer frukt og bær: eple, pære, banan, blåbær, bringebær. Mandler, valnøtter, hasselnøtter. Som sagt, bare fantasien som setter grenser!

Blåbærhavregrøt med banan: 

Dette er en oppskrift jeg fikk av treneren min Ida, og den er kjempegod, proteinrik og litt annerledes enn vanlig grøt.

1 banan + 1 egg + 2 dl havregryn + 2-3 dl melk + kanel + frosne blåbære

img_1332
Ser kanskje ikke så delikat ut, men veldig godt!

Mos bananen, og ha alle ingrediensene, utenom blåbærene, oppi kaserollen og kok opp. Til dere som er skeptiske til egget, dette smaker man ikke og er bare en super proteinkilde! La det koke til det har en fin konsistent og når det er ferdig heller du blåbærene oppi, og rører rundt et par ganger, så er det klart! Ta så mye blåbær du ønsker, jeg tar litt over en god håndfull.

Som sagt så spiser jeg havregryn med melk, rosiner og mandler hver dag før morgentrening. Jeg skal og teste ut kjøleskapshavregryn i nærmeste fremtid!

picmonkey_collage-1977432-9-1471790715713
spisogyt.no 

Bildecollagene lånte jeg fra spisogyt.no, helt utrolig mye digg der, så den må dere sjekke ut! Her ser du at du kan toppe med akkurat hva du ønsker!

Håper dere kickstarter uken med havregrøt imorgen!

//Emilie//

Leave a comment